Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2016

Εφημερίδα Παραπολιτικά: ''Τα Orion στο υπόστεγο – Στα τέλη Ιανουαρίου ξεκινά το πρόγραμμα αναβαθμίσεως του πρώτου αεροσκάφους''

Αποκαλύψεις σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος επαναφοράς των αεροσκαφών P-3 Orion έκανε ο Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης στο άρθρο του που ακολουθεί στην εφημερίδα Παραπολιτικά.


Στα τέλη Ιανουαρίου ξεκινούν στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, στο Σχηματάρι, οι εργασίες μερικής αναβαθμίσεων του πρώτου αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion του Πολεμικού Ναυτικού, που αποτελεί την “ενδιάμεση λύση”. Όπως εκτιμάται, αυτή θα έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016, για να αποδοθεί το αεροσκάφος στον χρήστη του και να ξεκινήσει τις επιχειρησιακές αποστολές του.

Μετά την παράδοση του στους χρήστες του, θα ξεκινήσουν οι κανονικές εργασίες πλήρους αναβαθμίσεως των υπολοίπων τεσσάρων αεροσκαφών ανά ζεύγη. Όταν ολοκληρωθεί και αυτή, τότε το πρώτο αεροσκάφος θα ξαναπεράσει από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για την πλήρη αναβάθμιση του.

Η αντίστροφή μέτρηση για την έναρξη του προαναφερθέντος προγράμματος, που είναι εξαιρετικά κρίσιμο για την επιχειρησιακή αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων, ιδίως του Π.Ν., με σκοπό τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών (και όχι μόνο) στο Αιγαίο, αλλά και της παρανόμου διακινήσεως πυρομαχικών και οπλικών συστημάτων κ.λπ. στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ξεκίνησε προ εβδομάδων με την καταβολή από μέρους της Ελλάδας της προκαταβολής του 9,4%, συνολικού ύψους 496 εκατ. δολαρίων, που αντιστοιχεί σε περίπου 46 εκατ. δολάρια.

“Από την αμερικάνική εταιρεία Lockheed Martin αναμένεται η αποστολή στην Ελλάδα της συμβάσεως για την αλλαγή των πτερύγων και του ουραίου τμήματος του αεροσκάφους, η οποία πρόκειται να ξεκινήσει στα τέλη Ιανουαρίου 2016,” τόνισε ο εκ των αντιπροέδρων της εταιρείας, Ντέμης Πλέσσας, ενώ κορυφαία ναυτική πηγή επεσήμανε ότι, “αν όλα πάνε καλά, μπορεί και στο τέλος του τρέχοντος έτους το πρώτο Orion να πετά σε αποστολές επ’ ωφελεία του Π.Ν.”.

Προκαταβολή
 Όλη η εργασία πρόκειται να πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, με το 30% του κόστους του προγράμματος να επιστρέφει στην Ελλάδα, μέσω του έργου, ενώ υπάρχει και άλλο ένα 30% που έχει να κάνει με την “Εν συνεχεία υποστήριξη” του προγράμματος, που βάσει του νόμου θα γίνει και αυτή στην Ελλάδα. Επίσης, το όλο “πακέτο” που αφορά το τακτικό σύστημα του εξοπλισμού του αεροσκάφους κατασκευάζεται από μια ελληνική εταιρείας, την ISI Hellas, η οποία “κονταροχτυπήθηκε” στα ίσα με την αμερικάνική και κέρδισε το πρόγραμμα.

Στις αρχές Δεκεμβρίου 2015 πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Εθνικής Αμύνης η εναρκτήρια σύσκεψη μεταξύ όλων των συναρμόδιων φορέων, των Γενικών Επιτελείων Ναυτικού και Αεροπορίας των ελληνικών αμυντικών εταιρειών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και της αμερικάνικής κατασκευάστριας εταιρείας. Θυμίζουμε ότι τα αεροσκάφη ανήκουν στη δύναμη του Π.Ν. Και υπάγονται διοικητικώς στην Π.Α., αποτελώντας την 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας (353 ΜΝΑΣ), που επιχειρεί από την 112 ΠΜ, και επιχειρησιακώς στη δύναμη του αρχηγείου Στόλου του Π.Ν.

Τα πληρώματα τους ήταν και θα είναι, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, μικτά, αποτελούμενα από κυβερνήτη, συγκυβερνήτη, ιπτάμενο μηχανικό και ραδιοναυτίλο από την Π.Α., ενω το υπόλοιπο πλήρωμα ατράκτου αποτελούνταν από τον αξιωματικό τακτικής καταστάσεως και χειριστές αισθητήρων και οπλικών συστημάτων απο τον Π.Ν.

Το σχολείο Σε αυτή την πρώτη φάση, λοιπόν, και επειδή το Π.Ν. δεν διαθέτει πιλότο πολυκινητήριων αεροσκαφών σταθερών πτερύγων, όπως είναι τα τετρακινητήρια P-3B, η επαναδιάθεση στον τύπο θα γίνει από την Π.Α., που έχει έμπειρους πιλότους, ενω το Π.Ν. πρόκειται να αποστείλει έμπειρους κυβερνήτες ελικοπτέρων του στις ΗΠΑ. Εκεί με φροντίδα των Αμερικανών θα περάσουν από το αρχικό σχολείο βασικής πτητικής εκπαιδεύσεως σε πολυκινητήρια αεροσκάφη και στον τύπο, ώστε να συγκεντρώσουν τις απαραίτητες ώρες πτήσεων, να αναλάβουν καθήκοντα συγκυβερνήτου του αεροσκάφους, δίπλα στους έμπειρους κυβερνήτες της Π.Α., και αργότερα να προωθηθούν στη θέση του κυβερνήτη -οπότε και το σύνολο του πληρώματος θα είναι αμιγώς του Π.Ν. Διαδικασία, βεβαίως, που δεν μπορεί να γίνει από την μία μέρα στην άλλη, καθώς απαιτεί χρόνο της τάξεως των 6-7 ετών τουλάχιστον από τη στιγμή που τα αεροσκάφη θα ενταχθούν στη δύναμη της 353 ΜΝΑΣ και θα επιχειρούν.

Οι δύο “ενστάσεις” της Π.Α.
Η Πολεμική Αεροπορία δεν έχει καμία αντίρρηση να βοηθήσει το Πολεμικό Ναυτικό, ωστόσο υπάρχουν δύο μικρές “ενστάσεις”. Η πρώτη αφορά το θέμα του ότι τα στελέχη της Π.Α. που θα ενταχθούν στη Μοίρα για να πετούν τα αεροσκάφη θα πρέπει να γράφουν “διοικητικό”, κάτι απολύτως απαραίτητο για την ομαλή εξέλιξη τους στον Κλάδο τους, αν και ανήκουν λογικά σε μονάδα του Π.Ν. Το δεύτερο είναι ότι για πολλούς λόγους (επιχειρησιακούς, οικονομικούς, συντηρήσεως, εκπαιδεύσεως κ.λπ.) τα αεροσκάφη P-3B θα ανήκουν μεν στο Π.Ν., αλλά θα εξακολουθούν να επιχειρούν από την 112 ΠΜ, όπου βρίσκονται το υπόστεγο συντηρήσεως της Μοίρας, καθώς και οι λοιπές εγκαταστάσεις της (συνεργεία, αποθήκες πυρομαχικών κ.λπ.).

Μέχρι τώρα η 353 άνηκε στη δύναμη της 112 ΠΜ, ενώ τώρα θα ανήκει στη δύναμη της Διοικήσεως Αεροπορίας Ναυτικού, η οποία διαθέτει μία Μοίρα αεροσκαφών σταθερών πτερύγων και άλλη μία ελικοπτέρων. Όπως μας έλεγαν, όμως, ανώτατοι αξιωματικοί του Π.Ν. όσο και της Π.Α., προς τους οποίους ετέθησαν αυτά τα ερωτήματα, δεν πρόκειται για προβλήματα ουσίας, αλλά για τυπικώς “λογιστικής σημασίας” προβλήματα που επιλύονται εύκολα, αν υπάρχει η σχετική βούληση. Και, από ο,τι φαίνεται, τέτοια θετική βούληση και διακλαδικό πνεύμα, αυτή τη φορά, υπάρχουν.

http://www.parapolitika.gr/