Παρασκευή, 15 Απριλίου 2016

ΜΟΚΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Βασιλείου 15/4/1941 - Έπεσε υπέρ πατρίδος

Βαθμός Επισμηνίας
Υπηρεσία / Μοίρα 24η Μοίρα Διώξεως
Αεροσκάφος Bloch MB.151


Γεννήθηκε το 1917 στο Σιδηρόκαστρο Σερρών.

Τον Οκτώβριο του 1935 εισήλθε στο Τμήμα Υπαξιωματικών Χειριστών της Σχολής Αεροπορίας και αποφοίτησε τον Σεπτέμβριο του 1937 με τον βαθμό του Σμηνία.

Σκοτώθηκε στις 15 Απριλίου 1941 κατά τη διάρκεια αερομαχίας με γερμανικά αεροσκάφη διώξεως, λόγω καταρρίψεως του αεροσκάφους του Bloch MB.151 της 24ης Μοίρας Διώξεως βόρεια των Τρικάλων.

Ο Μόκκας υπήρξε ο τελευταίος νεκρός αεροπόρος κατά τις επιχειρήσεις του 1940-41, που έπεσε στην τελευταία και πιο μεγαλειώδη αερομαχία στον ελληνικό ουρανό.

Στις 15 Απριλίου του 1941 (Μεγάλη Τρίτη) όσα αεροπλάνα δίωξης είχαν απομείνει, δώδεκα όλα κι όλα, βρίσκονταν στο πεδίο προσγείωσης της Βασιλικής. Ήταν πέντε Gladiator της 21ης με τους Σμηναγούς Ιωάννη Κέλλα (Μοίραρχο), Κων/νο Χόνδρο, Δημήτριο Σκαλτσογιάννη, Ιωάννη Παπαδημητρίου και τον Υποσμηναγό Ιωάννη Κατσαρό. Υπήρχαν πέντε PZL P.24. Τέσσερα της 22ας με τον Ανθυποσμηναγό Βασίλειο Κοντογεώργο, τον Αρχισμηνία Επαμεινώνδα Δάγγουλα και τους Επισμηνίες Παναγιώτη Αργυρόπουλο και Λεωνίδα Κατσαρέλη. Το πέμπτο PZL P.24 ανήκε στην 23η και είχε χειριστή τον Επισμηνία Περικλή Κουτρούμπα. Τέλος υπήρχαν και δύο MB.151 με τον Υποσμηναγό Παναγιώτη Οικονομόπουλο και τον Επισμηνία Γεώργιο Μόκκα.

Αξημέρωτα οι χειριστές είχαν καθίσει στα cockpits, είχαν ζεστάνει τους κινητήρες και περίμεναν την εντολή για απογείωση. Αυτή δεν άργησε να φτάσει. Είχαν γίνει αντιληπτά γερμανικά αεροπλάνα, λέγεται ότι ήσαν Ju.87 Stuka, να πλησιάζουν. Τα ελληνικά καταδιωκτικά απογειώθηκαν. Δεν άργησαν να συναντήσουν τα  γερμανικά που όντας αργοκίνητα και καθόλου ευέλικτα  αποτελούσαν εύκολη λεία. Όμως ενώ έπαιρναν θέση να τους επιτεθούν, δέχτηκαν επίθεση από είκοσι περίπου Bf.109E, τη συνοδεία των Ju.87 Stuka, που πετούσε ψηλότερα και δεν είχε γίνει αντιληπτή. Η αερομαχία δεν κράτησε πάνω από 10 λεπτά. Το αποτέλεσμά της ήταν η πλήρης επικράτηση των Γερμανών όχι όμως χωρίς τίμημα. Ενα Ju.87 Stuka σίγουρα, και ένα δεύτερο πιθανώς, καταρρίφθηκαν. Οι δυνατότητες των Bf.109E ήταν κατά πολύ υπέρτερες των ελληνικών.

Ο Κουτρούμπας και ο Μόκας θα σκοτωθούν. Ο Κατσαρέλης θα εγκαταλείψει το Δ107 τραυματισμένος σοβαρά. Ο Κέλλας θα προσγειώσει ένα Gladiator «κόσκινο» όταν όλοι τον θεωρούσαν νεκρό. Ο  Κοντογεώργος θα καταφέρει και αυτός να προσγειώσει το δικό του PZL P.24, αν και τραυματίας. Η μάχη αυτή που έμεινε στην ιστορία σαν η «Αερομαχία των Τρικάλων».


Τα εναπομείναντα Bloch MB-151 της 24ης Μοίρας, μεταστάθμευσαν στις 10-4-1941 στο αεροδρόμιο Βασιλικής Τρικάλων, εκτελώντας καθημερινά πλήθος αποστολών κάλυψης των Ελληνικών και Βρετανικών στρατευμάτων που υποχωρούσαν. Στην επική αερομαχία πάνω από το αεροδρόμιο στις 15-4-1941, όπου επιτέθηκαν περί τα 20 βομβαρδιστικά Ju-87 συνοδευόμενα από ισάριθμα Bf-109, ο Επισμηνίας Μόκκας έπληξε και πιθανώς κατέρριψε 2 γερμανικά Ju-87 Stuka, πριν αυτός καταρριφθεί από το Bf-109 του Γερμανού άσσου Gustav Rudel. Το άλλο Bloch του σχηματισμού με χειριστή τον Υποσμηναγό Οικονομόπουλο υπέστη σοβαρές ζημιές.



«Αεροπορική αρχαιολογία». Δύο λέξεις, μια έννοια, με άγνωστο περιεχόμενο. Για τα ελληνικά τουλάχιστον δεδομένα, γιατί στη δυτική Ευρώπη και την Αμερική έχει. Οπως και για τον Πάρι Θεοδωρόπουλο, έναν αγρότη από τη Λάρισα, αλλά συνάμα ένα ανήσυχο και ερευνητικό πνεύμα, ο οποίος εδώ και 23 χρόνια διαθέτει ένα μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου του στο ερευνητικό του χόμπι: την ανεύρεση δηλαδή αεροσκαφών του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Ταξιδεύει στην ηπειρωτική Ελλάδα αναζητώντας υπολείμματα μαχητικών, βομβαρδιστικών και άλλων τύπων αεροσκαφών, που καταρρίφθηκαν ή έπεσαν στα χρόνια του πολέμου. Αναζητά τις άκρες του νήματος, σε μικρές ή μεγάλες, προσωπικές ή μη ιστορίες, τις οποίες ξαναφέρνει στο φως μαζί με τα οξειδωμένα και «φαγωμένα» από τον καιρό ευρήματά του. Ταυτόχρονα, γνωρίζει τις εσχατιές αυτής της χώρας και τους ανθρώπους της. Γνωρίζει την ιστορία αυτής της πολεμικής μηχανής, δηλαδή του αεροπλάνου, αλλά και των πιλότων τους, πραγματικών ηρώων κατά τον ερευνητή μας, με έναν βιωματικό μάλιστα τρόπο.

Η αρχή έγινε στην παραλία της Βελίκας του Νομού Λάρισας, με την ανέλκυση ενός έλικα από τη θάλασσα. Εκτοτε, απέκτησε πάθος με την έρευνα και το πολεμικό αεροπλάνο. Και μαζί με τις έρευνες και τις ανασκαφές του (ερεύνησε 45 περιπτώσεις και διαθέτει ευρήματα στις 40 εξ αυτών), έμαθε τα πάντα για την πολεμική αυτή μηχανή. Για 10 τουλάχιστον τύπους αεροσκαφών που έδρασαν στον ελλαδικό χώρο, γνωρίζει πού και πώς χρησιμοποιούνταν και η παραμικρή βίδα. Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι με τις έρευνές του φωτίζει μικρές ιστορίες με ήρωες, θύτες και θύματα μιας άλλης εποχής.

«Πρόκειται για άγνωστες ιστορίες που δεν γράφτηκαν ποτέ», μας λέει ο ίδιος, το όνειρο του οποίου τώρα είναι να γράψει ένα βιβλίο για τις εξερευνήσεις του και να εκθέσει τα πειστήρια των «ανασκαφών» του στην ιστορία.

Η μηχανή ενός δικινητηρίου γερμανικού βομβαρδιστικού «Γιούνκερς» (JU-88), ήταν η πρώτη του επιτυχία. Με κίνδυνο συχνά της ζωής του, κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, ερευνώντας ακόμη και σε ναρκοθετημένη περιοχή, έχει γυρίσει τα περισσότερα ελληνικά βουνά, από το Μπέλες έως τα Αγραφα και από τον Ελικώνα έως τον Ολυμπο.

«Το δυσκολότερο δεν είναι να βρεις το κομμάτι ενός αεροσκάφους. Αλλά να "σκάψεις" στις αναμνήσεις των ανθρώπων, ανασύροντας προφορικές μαρτυρίες που για εκείνους ήταν ασήμαντες, αλλά για μένα πολύτιμες πληροφορίες», λέει ο Πάρις. Αυτό απαιτούσε επαφή με τους ανθρώπους της γενιάς εκείνης, όσοι από αυτούς έχουν μείνει. «Τώρα ήρθες; Επρεπε να 'ρθεις πριν 30 χρόνια», του έλεγαν συχνά.

Μέχρι σήμερα έχει αποδεικτικά στοιχεία από 40 αεροσκάφη. Οι περιπέτειες, οι συγκινήσεις, αλλά και οι απογοητεύσεις, πολύ περισσότερες. Στεκόμαστε σε μια: σε ένα χωράφι της Καρδίτσας, ξέθαψε το αεροσκάφος του επισμηνία Γ. Μόκκα, του μόνου Ελληνα πιλότου που κατέρριψε γερμανικό βομβαρδιστικό «Στούκας». Λίγα χρόνια αργότερα, μέσα σε ένα μοναδικό κλίμα συγκίνησης, παρέδιδε στον αδελφό του, στο Σιδηρόκαστρο Σερρών, πλακέτα με ένα κομμάτι από εκείνο το αεροσκάφος...

http://www.pasoipa.org.gr