Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2016

Σαν σήμερα στις 30/9/1936 - Η Ελλάδα αγοράζει 36 αεροσκάφη PZL P.24

Υπογράφτηκε σύμβαση με την Πολωνία για την αγορά 36 αεροσκαφών PZL P.24 F και G αξίας 133 εκ. δραχμών και την προμήθεια κινητήρων Gnome Rhone-22 αξίας 37 εκ. δραχμών.

Το PZL P.24 αναπτύχθηκε ως εξαγωγική έκδοση του Πολωνικού καταδιωκτικού PZL P.11, ενός ολομεταλλικού αεροσκάφους με πτέρυγες γλάρου, που σχεδίασε ο Zygmunt Puławski]]. Το P.11, χρησιμοποιούσε το Βρετανικό αεροκινητήρα Bristol Mercury, που κατασκευάζονταν με άδεια στην Πολωνία, αλλά δεν επιτρέπονταν η εξαγωγή του.

Έτσι, η Γαλλική εταιρία Gnome-Rhone πρότεινε την εγκατάσταση των δικών της κινητήρων στο αεροσκάφος για εξαγωγές. Το πρώτο πρωτότυπο, βασισμένο στο P.11a και με κινητήρα Gnome-Rhone 14Kds των 760 hp, πέταξε το Μάιο του 1933. Το δεύτερο πρωτότυπο, που ονομάστηκε «Super P.24», επέτυχε την κορυφαία παγκόσμια επίδοση ταχύτητας για καταδιωκτικό με αστεροειδή κινητήρα (414 km/h). Το τρίτο, με ισχυρότερο κινητήρα 14Kfs, ονομάστηκε «Super P.24bis» και παρουσιάστηκε το 1934 στο Σαλόνι Αεροπορίας στο Παρίσι, όπου προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον.

Στο μεταξύ, ένας νέος τύπος του P.11, το P.11c, αναπτύχθηκε για την Πολωνική Αεροπορία. Είχε νέα βελτιωμένη άτρακτο και ο αεροκινητήρας είχε χαμηλώσει για να προσφέρει καλύτερο οπτικό πεδίο στον πιλότο. Οι αλλαγές αυτές εφαρμόστηκαν και στο νέο πρωτότυπο του P.24, που πέταξε στα 1936. Αυτό, υιοθέτησε ολόκληρο το ουραίο τμήμα της ατράκτου του P.11c, που συμπληρώνονταν από τον κινητήρα Gnome-Rhone 14Kfs των 930 hp. Ήταν η πρώτη έκδοση που μπήκε σε παραγωγή κι έφερε τον κωδικό P.24A, οπλισμένο με δύο πυροβόλα των 20 mm και δύο πολυβόλα. Παρόμοιες εκδόσεις ήταν το P.24B, οπλισμένο με 4 πολυβόλα και το P.24C οπλισμένο με 4 πολυβόλα και δύο βόμβες των 50 kg.

Η έκδοση P.24D αναπτύχθηκε για την Ουγγαρία αλλά δεν ολοκληρώθηκε, αφού η Ουγγαρία αποφάσισε να μην αγοράσει P.24 και προτίμησε τελικά το Fiat CR.32. Η επόμενη έκδοση, το P.24E, παρήχθη με άδεια στην Ρουμανία από την IAR, με την επωνυμία IAR P.24E.

Οι τελευταίες εκδόσεις παραγωγής ήταν τα P.24F και P.24G, που άρχισαν να παράγονται από το 1937, με τον ισχυρότερο κινητήρα Gnome-Rhone 14N07 των 970 hp. Το P.24F ήταν οπλισμένο με 4 πολυβόλα, το P.24G με δύο πυροβόλα των 20 mm και δύο πολυβόλα, ενώ αμφότερα μπορούσαν να φέρουν βόμβες.

Το P.24H θα διέθετε κινητήρα Gnome-Rhone 14N21 των 1.100 hp και θα έφερε 4 πυροβόλα ή δύο πυροβόλα και δύο πολυβόλα, αλλά δεν ολοκληρώθηκε. Το P.24H εξετάζονταν για παραγωγή από την Πολωνική Αεροπορία, αλλά η πρόοδος ήταν αργή λόγω της ομοιότητάς του με το ήδη υπάρχον PZL P.11 και της υποτιθέμενης ανωτερότητας του χαμηλοπτέρυγου PZL.50 Jastrząb που αναπτύσσονταν εκείνη την περίοδο. Ο πόλεμος τελικά άρχισε χωρίς κανένα από τα δύο αεροσκάφη να μπει σε παραγωγή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου